Tuesday, June 1, 2010

KETIKA CINTA BERTASBIH - (8) Siang di Kampus Maydan Husein


Dalam cbuk2 sempat gak aku kerah jemari aku nie utk hidangkan kisah seterusnya dlm KCB utk kalian... diharap yg masih mengikuti kisah ini dpt bersabar dgn kelembapan aku... Ha.. ape lg... pederas.. p baca... hehehee

SELEPAS
solat Zohor di Masjid Al-Azhar, Azzam melangkahkan kakinya menuju ke kampus Fakulti Ushuluddin, Al Azhar University. Ia keluar masjid melalui pintu utara. Menyusuri kaki lima Al-Azhar Street yang melintas tepat di uatara masjid. Jalan raya itulah yang memisahkan Masjid Al-Azhar dengan pejabat Grand Syeikh Al- Azhar yang lama, pejabat yang biasa disebut Masyikhatul Azhar. Masjid Al-Azhar, Universiti Al-Azhar, pasar tradisional Al-Azhar, serta Mustasyfa Husein berada di sebelah selatan jalan.


Sedangkan Masyikhatul Azhar yang lama, Masjid Sayyidina Husein, Khan Khalili, dan kedai buku paling popular di sekitar kampus Al-Azhar, iaitu Dar El Salam berada di sebelah utara jalan. Lalu lintas di jalan ini cukup padat. untuk menghubungkan kawasan utara dan selatan ada terowong bawah tanah yang tepat berada di halaman barat Masjid Al-Azhar. juga ada jambatan yang berada di sebelah barat kedai buku Dar El Salam. Kawasan ini, semuanya dikenali dengan Maydan Husein.

Masjid Al-Azhar, dan kampus Universiti Al-Azhar yang lama dikenali berada di kawasan Maydan Husein. Sedangkan kampus Al-Azhar yang baru, termasuk rektor Al-Azhar berada di Madinat Nasr atau dikenali juga dengan sebutan Nasr City. Sedangkan pejabat Grand Syeikh Al-Azhar yang baru berada tepat di sebelah selatan Daarul Ifta'.

Dararul Ifta' adalah tempat di mana terletaknya pejabat Mufti Mesir. Keduanya berdiri tepat di tepi barat Shalah Salim Avenue, yang membentang dari kawasa Cairo lama, tepatnya dari kawasan malik El Shaleh, terus melintas di depan Benteng Shalahuddin hingga ke kawasan Abbasea. salah Salim Avenue, itu termasuk jalan raya yang paling terkenal di Cairo, kerana banyak melintasi daerah daerah penting dan bersejarah. Melintas di kawasan yang dianggap paling tua hingga kawasan yang dianggap metropolis.

Letak Masyikhatul Azhar yang baru dari Daarul Ifta' tidak begitu jauh dari kampus Al-Azhar, masih boleh ditempuh dengan berjalan kaki. Tepat di depan Masyikhatul Azhar yang baru dari Daarul Ifta' terbentang perkuburan terluas di Cairo. Orang yang pertama kali datang ke cairo dan melalui daerah ini tidak akan terus tahau bahawa kawasan itu adalah perkuburan. Sebab banyak sekali bangunan berkubah. Beberapa bangunan malah ada yang mempunyai menara. Ternyata bangunan yang berkubah itu adalah kuburan para khalifah dan orang orang penting. Bagi umat islam, perkuburan ini adalah perkuburan tertua setelah perkuburan yang ada di sebelah timur Mesir lama atau Fusthath.

Di sebelah timur Mesir lama, ada daerah yang dikenali dengan sebutan City of The Dead. Sebuah kawasan yang manyatu antara perkuburan dan perkampungan. Makam yang dikenali sebagai salah seorang guru Imamm Syafi'i juga ada di sini. Imam Zakaria Al-Anshari dan Imam Leits juga dimakamkan di sini. Bahkan makam Imam Hasan Al-Banna juga ada di sini. Kawasan ini dulunya, merupakan tempat tinggalnya para imam besar. Di sebelah utara daerah ini ada kawasan perkuburan raja raja Mameluk.

Sedangkan perkuburan di depan Masyikhatul Azhar yang baru dari Daarul Ifta' dikenali sebagai tempat di semayamkannya Dinasti Qaitbay. Perkuburan ini dikelilingi oleh beberapa masjid bersejarah. Masjid Sultan Barquq ada di pinggir utara kawasan ini. Sedangkan Masjid Qaitbay ada di pinggir timur, tepat di samping jalan El Nasr. Dan di sebelah selatan, beberapa ratus meter di utara Benteng Shalahuddin berdiri Masjid Emir Khair Bey.

Kawasan ini, sekarang tidak sesuai sebagai kawasan perkuburan. Bangunan yang nampak seperti kotak kotak dan sebahagian berkubah yang memenuhi kawasan ini, banyak yang telah dijadikan sebagai tempat tinggal orang orang yang tidak mempunyai tempat tinggal. Daerah ini mungkin dapat disebut kawasan paling aneh di Cairo, manusia yang masih hidup boleh sedemikian selesa dan rapatnya dengan jasad dan tulang belulang orang yang telah mati.

Daerah ini bahkan kini hampir mirip perkampungan. Namun fungsinya sebagai tempat menguburkan orang yang meninggal dunia juga masih berjalan. Hampir semua mahasiswa Asia Tenggara yang tinggal di Nasr City jika pergi kuliah ke Al-Azhar pasti akan melalui daerah ini.

Bagi mahasiswi Indonesia yang berasal dari Solo, atau sangat faham dengan Solo, setiap kali melintasi kawasan ini akan diingatkan dengan kawasan pemakaman terluas di Solo, iaitu makam Bonoloyo. Memang tidak serupa. Paling tidak, diingatkan akan adanya manusia yang tinggal sehari hari di makam Bonoloyo. Makan dan tidur di Bonoloyo. Sehari hari hidup di atas kuburan. Hal itulah paling tidak titik persamaan keduanya.

Ia masuk area kampus melalui pintu gerbang sebelah barat. Seorang duf'ah berseragam putih tersenyum padanya. Ia membalas dengan senyuman seraya mengucapkan salam. Ia terus melangkah menuju gedung Fakulti Ushuluddin. Ia berjalan menuju tempat penjualan muqarrar, atau buku nota kuliah. Buku muqarrar Tafsir Tahlili masih kurang satu.

Tempat penjualan muqarrar Fakulti Ushuluddin itu tidak lain adalah bangunan kecil berukuran kira kira 2 x 2 meter. terbuat dari kayu dan papan. Dicatkan dengan warna hijau. Sangat sederhana untuk nama besar Al-Azhar, sebagai universiti tertua dan paling berpengaruh di dunia Islam. Seorang penjaga berada di dalamnya. tempat itu mirip warung penjual rokok dan makanan kecil di pinggir pinggir jalan di Indonesia. Ada pintu kecil tempat penjaga itu keluar masuk dan ada tingkap tempat melayani mahasiswa yang membeli muqarrar.

Tempat penjualan muqarrar itu agak sepi. hanya satu dua mahasiswa yang membeli. Memang menjelang akhir semester, hampir semua mahasiswa telah memegang muqarrar. bahkan muqarrar itu mungkin telah habis dibaca. Kecuali beberapa mahasiswa yang memang terlambat beli muqarrar, termasuk dirinya.

Buku kedua muqarrar Tafsir Tahlili sebenarnya sudah keluar sebulan yang lalu. Namun ia belum sempat untuk mengambilnya. Kerana keadaan peribadinya menghalanginya untuk membolehkannya benar benar aktif ke kuliah seperti mahasiswa Al-Azhar pada umumnya. Kesibukan hariannya membuat tempe dan memasarkannya nyaris menyita hampir sebahagian waktunya di Cairo. Apalagi jika ada order membuat bakso atau satay ayam dari bapak bapak atau ibu ibu KBRI hampir ia tidak dapat menyentuh buku, termasuk buku muqarrar yang semestinya ia sentuh. Kecuali Al-Qur'an, dalam sesibuk apapun tetap merasa perlu menyentuhnya, membacanya meskipun cuma setengah halaman, lalu menciumnya dengan penuh rasa ta'zim dan kecintaan. Ia merasa, dalam perjuangan beratnya di negeri orang, Al-Qur'an adalah pelipur dan penguat jiwa.

Sampai di depan tingkap tempat penjualan muqarrar, ia mendongak. Sang penjaga sedang menulis sesuatu di atas kertas. Angka angka. Mungkin menghitung wang yang masuk bulan itu, serta membahagi hasilnya kepada para pensyarah penulis muqarrar. Ia nampak begitu serius sehingga tidak menyedari kehadirannya.

Assalamu'alaikum ya Ammu Shabir. Sapanya dengan nada nyaris sama dengan nada orang Mesir asli. Ia sangat kenal nama penjaga itu, meskipun mungkin sang penjaga tidak mengenalinya.

Wa'alaikumussalam. lahzdhah. Ammu Shabir menjawab tanpa melihat ke arah datangnya suara.

Ia tahu Ammu Shabir, penjaga buku muqarrar sedang serius, tidak boleh diganggu. Ia menunggu sambil melihat lihat beberapa buah buku yang dipamer di daun tingkap tempat penjualan muqarrar. Yang dipamir biasanya buku bnuku terbaru karya pensyarah pensyarah Al-Azhar University atau buku penting yang diulang cetak. Ia perhatikan buku buku baru itu dengan teliti.

Prof. Dr. Abdul Muhdi Abdul Qadir Abdul Hadi, Guru Besar Hadith Fakulti Ushuluddin mengeluarkan buku baru yang sangat menarik, Ahaditsu Mu'jizatir Rasul, terdiri atas dua juz, dicetak oleh Mathba'ah Al-Madani, kulit sampul bukunya cukup sedap dipandang. Buku yang disebut sebut juga sebagai salah seorang murid Syeikh Nashiruddin Al-Albani ini termasuk yang banyak diminati. Kepakarannya di dalam bidang sanad dan diiringi kematangannya dalam fiqhul hadits-lah yang membuat karya karyanya dianggap sangat bermutu.

Dalam hal fiqhul hadits bahkan banyak yang berpendapat bahawa beliau lebih matang dibandingkan dengan gurunya, Syeikh Nashiruddin Al-Albani sekalipun. Prof. Dr. Thal'at Muhammad Afifi Salim, Guru Besar Fakulti Dakwah, menulis buku baru berjudul : 'Akhlaqut Du'at Ilallah, An Nadhariyyah wat Tathbiq.' Buku itu berwarna biru tua. Judulnya ditulis dengan warna kuning keemasan. Diterbitkan oleh Maktab Al-Iman, penerbit yang bermarkas di belakang kampus Al-Azhar, di sebuah lorong sempit, dikenal dengan harganya yang selalu murah dari yang lain.

Sementara Sang Maestro Ilmu Tafsir Universiti Al-Azhar, Prof. Dr. Ibrahim Khalifah mengeluarkan buku 'Ad Dakhil fit Tafsir', diterbitkan oleh Fakulti Ushuluddin. Buku tersebut bersampul putih bersih tanpa hiasan apa pun. Buku maestro tafsir ini, meskipun tanpa hiasan dan reka bentuk sampul yang memikat, tetap menunjukkan kelasnya. Nama Ibrahim Khalifah adalah jaminan kualiti.

Prof. Dr. Hamid Zaqzuq, Ketua Jabatan Falsafah, lulusan Muenchen University, Jerman, yang dikenali pakar Orientalis menerbitkan kembali bukunya berjudul 'Al-Istisyraq wal Khalfiyyah Al-Fikriyyah LishShira' Al-Hadhari', diterbitkan oleh Dar El Manar, penerbit yang bermarkas di samping Masjid Sayyidina Husein.

Ia memandang buku buku itu dengan mata berkaca kaca. Ingin sekali rasanya memiliki buku buku baru itu, lalu membacanya dengan penuh tumpuan seperti tahun pertama hidup di Mesir dulu. Tahun pertama yang indah. saat ia dapat menggunakan waktunya untuk belajar, boleh melampiaskan obsesinya membaca buku sebanyak banyaknya.

Dulu, waktu ia tidak harus membanting tulang dan memerah keringat dan otak untuk mempertahankan hidupnya dan adik adiknya di Indonesia. Ia hanya berdoa, semoga kesempatan untuk belajar dan membaca dengan serius itu datang lagi, suatu hari nanti. Dan semoga waktu yang ia jalani selama di bumi Kinanah ini tetap diberkahi ole Dzat yang mengatur hidup ini.

"Na'am ya Andonesia, Enta 'ais eh?" Suara penjaga mengganggu keasyikannya melihat buku buku yang terpamir di daun tingkap tempat penjualan muqarrar.

"Mugarrar Tafsir Tahlili juz dua, jurusan tafsir, tahun empat." Ia menjelaskan spesifikasi buku muqarrar yang ia maksudkan.

"Mana juz pertamanya, kamu bawa?" Ia membuka beg galasnya, dan mengeluarkan buku berwarna biru muda.

"Ini."

Sang penjaga lalu membuka halaman paling akhir. Ia mencoret stempel bertuliskan 'masih ada juz kedua' dengan pen berwarna merah. Kemudian mengambil sebuah buku yang juga berwarna biru muda.

"Tafaddhal, kudz dza ya Andonesi."

Ia merima dua buah buku yang dihulurkan oleh penjaga, dan memeriksa sebentar. Tidak perlu membayar lagi, sebab ia telah membayarnya ketika membeli juz satu.

"Syukran ya Ammu."

"Afwan."

Lalu ia melangkah menaiki anak tangga di depan pintu masuk. Di sana ia mendapati pengumuman ditulis dengan marker warna hitam dan biru. Pengumuman sidang terbuka ujian disertai doktor seorang mahasiswa jurusan hadith dari Syria. Ia baca pengumuman itu dengan teliti. Matanya berkaca kaca. Ia tidak sanggup membayangkan, mungkinkah suatu saat nanti namanya ditulis dalam sebuah pengumuman seperti itu. Pengumuman yang membanggakan, untuk diri sendiri dan bangsa. Pengumuman yang dibaca oleh mahasiswa dari pelbagai penjuru dunia. Ia hanya boleh mengharap, kemudian pasrah pada takdir. Boleh lulus Sarjana Muda tahun ini saja sudah alhamdulillah.

Dulu di awal tahun masuk Al-Azhar, ia mungkin adalah seorang mahasiswa Indonesia yang paling banyak idea. Setelah namanya tercatat sebagai mahasiswa Al-Azhar, Fakulti Ushuluddin, dan apabila ia terima kad mahasiswa, seketika itu ia isytiharkan sebuah cita cita :

AKU TIDAK AKAN PULANG KE INDONESIA SEBELUM MENDAPAT GELARAN DOKTOR. DAN AKAN AKU BUKTIKAN PRESTASI TERBAIK SEBAGAO DOKTOR TERCEPAT DI AL-AZHAR!

Waktu itu ia terus teringat nama nama besar kelulusan Fakulti Ushuluddin, Universiti Al-Azhar. nama nama yang sangat terkenal di dunia Islam, iaitu; Syeikh Abdul Halim Mahmud, Syeikh Muhammad Ghazali, Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi, Syeikh Abdullah Darraz, Prof. Dr. M. Al-Azami, Prof. Dr. Ahmad Umar Hasyim, Prof. Dr. Hamid Zaqzuq, Prof. Dr. Abdul Muhdi, dan sebagainya. Sementara dari Indonesia ada nama yang sangat terkenal, iaitu Prof. Dr. M. Quraish Shibab dan Prof. Dr. Roem Rowi. Mereka berdua adalah dari Fakulti Ushuluddin Al- Azhar University.

Ia masih ingat, dulu, di atas meja belajarnya ia menulis semboyan yang membuatnya selalu bersemangat, semboyan yang selalu membuatnya merasa optimis. AKU HARUS MENGUKIR SEJARAH! Ia lalu menulis nama nama besar itu dan di barisan paling akhir, ia menulis namanya sendiri; Prof. Dr. Khairul Azzam, M.A. Ia tidak prnah mempedulikan beberapa respon yang negatif dri teman temannya atas sikapnya itu. Baginya itu adalah sebahagian dari stateginya untuk menjaga semangat belajar dan mengejar cita citanya.

Ia tersenyum sendiri mengingat itu semua. Kini semuanya jadi kenangan manis. Ia sangat sedar, betapa jauhnya ia saat ini dari cita citanya. Semuanya telah berubah. Ia tidak boleh lagi menumpukan seratus peratus pada kuliah. Saat ini tumpuannya lebih banyak tercurah bagaimana mencari wang untuk hidupnya sendiri di Cairo, juga terus menanggung hidup adik adiknya di Indonesia. Ia lebih banyak pergi ke Pasar Sayyeda Zaenab untuk membeli bahan asas nenbuat tempe dan bakso daripada ke kampus untuk menghadiri kuliah dan mendengar huraian ilmiah para pensyarah yang seseungguhnya sangat sangat ia cinatai.

Tidak terasa matanya berkaca kaca. Dengan cepat ia mengesat airmatanya yang mahu keluar. Kenapa ia harus menitiskan air mata. Apa yang harus ditangisinya. Ia terus tersedar, kejayaan sejati tidaklah semata mata hanya dapat diraih dengan meraih gelaran Professor Doktor. dan kebahagiaan sejati tidak harus berupa nama besar yang disebut di mana mana. Ia harus tahu siapa dirinya dan seperti apakah keadaan dirinya agar tidak menzalimi dirinya sendiri.

Lalu ia masuk ke gedung Fakulti Ushuluddin. Beberapa mahasiswa lalu lalang. Ada yang turun dari tingkat atas, ada yang mahu naik ke atas. Ada yang baru dari bahagian kemahasiswaan, dan ada yang bergegas keluar mahu pulang. Ketika ia mahu naik ke tingkat satu, sekonyog konyong ia mendengar seseorang memanggil nama terkenalnya di kalangan mahasiswa Indonesia di Cairo.

"Kang Insinyur!"

Ia menoleh ke arah datangnya suara. Seseorang melangkah ke arahnya sambil tersenyum. Ia pun tersenyu,. Ia tidak pernah protes dipanggil 'Kang Insinyur', atau 'Kang Ir.', terkadang ada juga yang membahasa arabkan jadi 'Kang Muhandis'. Tapi oarang orang serumahnya biasa memanggil 'Kang Azzam'.

Pada mulanya panggilan insinyur adalah panggilan gurauan dari teman teman satu angkatan, kerana kepintarannya membuat tempe dan bakso. Mereka menyebutnya insinyur tempe bakso, seringkali disingkatkan Ir. tempe atau Ir. Bakso. Lama lama tinggal insinyur. Tempe dan baksonya tidka ada. Dan setiap kali ada sesuatu majlis, dia selalu dikenalkan dengan nama 'Kang Insinyur Khairul' atau 'kang Insinyur Irul'.

Sekarang panggilan insinyur jadi kebanggaan sekaligus hiburan baginya. Seringkali ia mendapat undangan dari organisasi kekeluargaan dan di sana tertulis : Yth. Kang Ir. H. Khairul Azzam. Siapa tidak bangga tanpa sekali difakulti teknik sudah dapat gelaran Ir. alias Insinyur.

Apapun kata orang tentang dirinya, selama ia merasa dirinya tidak berbuat yang dilarang Allah, ia tidak pernah peduli. Dalam hal ini ia selalu dimotivasi oleh perkataan Pythagoras, seorang ahli falsafah dan ahli matematik Yunani yang hidup 580 - 500 S.M. Pythagoras pernah berkata :

'Tetaplah puas melakukan perbuatan yang baik. Dan biarkanlah orang lain membicarakan dirimu sesuka hati mereka'.

"Hei, kami ke Mif, piye kabarmu?"

"Alhamdulillah, baik baik saja Kang." Kedua duanya lalu berjabat tangan.

"Tumben kuliah Kang?"

"Tidak kuliah kok Mif. Ini baru datang. Ambil muqarrar. Terus mahu menemui si Khaled, anak Mesir yang satu kelas denganku. Mahu minta tahdid. Aku berjanji dengannya di mushalla.

"Kang, ada berita menarik?"

"Apa dia? Malam nanti ada Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi di Darul Munasabat Masjid Utsman bin Affan, Heliopolis. Kalau mahu datang, solat Maghrib di sana. Tempat terbatas. Kamu kan pengkagum habis Yusuf Al-Qaradhawi."

"Tidak tahu lagi ya Mif, boleh datang atau tidak malam nanti."

"Sayang la Kang, kalau tidak datang. Apa lagi selain Syeikh Yusul Al-Qaradhawi, ada Prof. Dr. Murad Wilfred Hofmann, Mantan Dubes Jerman untuk Maroko yang masuk Islam dan kini menjadi pembela Islam di Eropah. Temanya tentang Umat Islam dan Tatanan Dunia Baru."

"Wis, doakan saja boleh datang Mif, eh itu yang kamu pegang apa Mif, tashdiq ya?"

"Iya Kang, ini tinggal minta dishop."

"Cari Tashdiq untuk apaMif? Mahu umrah?"

"Bukang Kang. Ini untuk memperpanjangkan visa. Bulan depan habis."

"Oh, kiranya mahu pergi umrah lagi. Kalau umrah lagi kan boleh kirim."

"Doakan Kang, habis ujian nanti saya mahu umrah insya Allah."

"Masih boleh kirim kan?"

"Sama Miftah beres deh Kang. Saya jalan dulu Kang, mahu mengechop ini. Nanti segara tutup bahagian chop. Ketemu di Heliopolis malam nanti Kang."

"Semoga. Salam untuk teman teman di Darmalak ya Mif."

"Insya' Allah, Kang.

Ia mengiringi langkah Miftah dengan senyum. Miftah, empat tahun yang lalu , dia yang menjemput di Bandara. Dia juga yang membimbingnya empat bulan pertama hidup di Mesir. Setelah itu pindah ke Darmalak bersama abang abang kelasnya dari Pesantren Maslakhul Huda, Pati.

Kini Miftah sudah di tahun akhir sama dengan dirinya. Selama ini hubungannya dengan teman teman dari Pati di Darmalak ibarat seperti saudara. Miftah sudah ia anggap seperti adiknya sendiri. Hanya saja kesibukannya membuat tempe sekaligus memasarkannya ke pelbagai tempat di Kota Cairo, membuatnya tidak punya banyak waktu untuk bersilaturrahim.

Ia sendiri mengakui, bahawa silaturrahimnya ke Darmalak seringkali dilakukannya apabila ada teman Darmalak yang mahu pergi umrah atau haji. Atau saat ada yang datang dari umrah atau haji. Ia seringkali mengirim dibelikan ragi di Tanah Suci. Di Mesir, ia telah mencari ke sana kemari, tidak ada yang menjual ragi yang merupakan bahan utama untuk membuat tempe.

Selain ragi, ia juga biasanya mengirim kicap dan sos yang sangat penting baginya dalam menyajikan baksonya ketika dipesan orang orang KBRI. Kicap juga tidak boleh ia tinggalkan ketika membuat sata ayam. Dan ia tidak boleh menggunakan sembarangan kicap. Kicap Cap Jempol buatan Boyolali yang ia anggap paling sesuai untuk racikan bahannya. Dan kicap Cap Jempol itu tidak boleh ia dapatkan di Mesir. Kicap itu boleh didapatkan dari kedai Asia, dekat Pasar Seng di Makkah. Teman teman yang pergi umrah atau hajilah yang menjadi penolongnya dalam mendapatkan kicap Cap Jempol itu. Biasanya sebagai ucapan terima kasih dia akan membawakan beberapa lembar temper untuk mereka.

Di Cairo, tempe termasuk makanan istimewa bagi mahasiswa Indonesia. Sama istimewanya dengan daging ayam. Bahkan jika disuruh memi;ih antara telur dan tempe, banyak mahasiswa Indonesia yang lebih memilih tempe.

Ia terus melangkah menuju ke surau. Ada yang menyesak dalam dada. Khabar adanya ceramah Dr. Yusuf Al-Qaradhawi yang datang dari Qattar bersama Dr. Murad Wilfred Hofmann di Heliopolis memaksakan keinginannya untuk hadir, tapi ia merasa itu amat sukar. Ulu hatinya seperti tersusuk paku. Pedih dan ngilu. Ia harus bersabar dengan pekerjaan rutinnya menghantar tempe ke beberapa tempat. Masakin Utsman, Abbas Aqqad, dan Hay El Thamin. Paling sepat selesai jam sembilan malam. Ia tidak mungkin mengejar ke Heliopolis.

Matanya kembali berkaca kaca. Ada yang terasa menyesak dalam dada. Sebenarnya ia sangat ingin bertemu terus dengan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi. Ulama moderat keluaran Al-Azhar yang sangat brilliant pemikiran pemikirannya. Ia juga sangat ingin bertemu Prof. Dr. Murad Wilfred Hofmann. Bukunya berjudul Islam fil Alfiyyah Ats Tsalitsah atau Islam di Millineum. Ketiga, yang sempat ia baca dua puluh lima halaman sahaja itu sangat mengesan di hatinya. Dan ia harus rela menelan rasa pahit. Keinginannya yang sesungguhnya sangat besar itu harus ia simpan rapat rapat di dalam satu ruang mimpinya.

Itu bukan rasa pahit yang pertama ia rasakan. Telah berkali kali ia merasakan hal seperti itu. Ia hanya berharap semoga suatu hari kelak, Allah memberikan gantinya. Jika pun ia harus pulang ke Tanah Air nanti dengan bekalan yang cukup cukupan, kerana hari harinya lebih banyak ia habiskan dengan usaha berjualan tempe, bakso dan sate daripda membaca kitab, menghadiri kuliah, seminar dan diskusi. Ia berharap yang cukup cukupan, yang sedikit itu barkah dan bermanafaat. Harapan itulah yang menghiburkan hatinya.

Ia terus melangkahkan kakinya menuju mushalla fakulti. Ia berharap semoga Kgaled, mahasiswa Mesir itu masih berada du mushalla. Biasanya majasiswa berwajah putih bersih dari Desa Sunhur yang terletak antara Kota El Faiyum dan Danau Qarun itu memuraja'ah hafalan Qurannya di mushalla. Setiap hari habis solat Zohor. Ia rapat dengannya sejak berkenalan dengannya di dalam majlis i'tikaf sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan di Masjid Ar-Ridhwan, Hayyu Tsabe tahun lalu. Sudah beberapa kali Khaled mengunjungi flatnya dan sudah dua kali ia diajak Khaled ke desanya sekaligus melihat Danau Quran yang letaknya hanya beberapa kilometer dari desabya. Tempat yang kini wujudnya danau itu diyakini sebagai tempat ditenggelamkannya seluruh harta Qarun ke dalam bumi oleh Allah kerana Qarun mengingkari nikmat Allah. Danau itu kini menjadi salah satu tempat pelancongan yang cukup terkenal di Mesir.

Ia terus nelangkah. Mushalla ada di depan mata. Tiga mahasiswa dari Rusia keluar dari mushalla. Seorang mahasiswa dari Rusia keluar dari mushalla. Seorang mahasiswa berkulit hitam sedang menanggalkan kasutnya. Masih ada jamaah yang sedang solat. Ia masuk dengan tenang. Hatinya senang ketika matanya menangkap sosok berjalabiyah putih dan berkopiah putih duduk di salah satu sudut mushalla menghadap kiblat. Matanya terpejam dan mulutnya terkumat kamit melantunkan ayat ayat suci Al-Qur'an dengan irama cepat. Ia mendekat. Benar dugaannya. Sosok itu adalah Khaled.

Ia meletakkan beg, dan duduk di sbelah Khaled. Punggungnya ia rebahkan ke dinding surau. Kedua kakinya ia lunjurkan. Ia menarik nafas perlahan. Memejamkan mata. Lalu larut khusyuk mendengarkan bacaan ayat ayat suci Al-Qur'an. Bacaan yang cepat, fasih dan sedap didengar. Tidak keras juga tidak lirih. Ia menyemak dengan sepenuh hati. Kesejukan yang tiada terkira. Kesejukan yang melebihi embun pagi musim bunga.

Sepuluh minit kemudian bacaan ayat ayat Ilahi itu berhenti. Ia membuka mata dan menyapa :

"Assalamu'alaikum ya Akhi." Khaled menoleh ke arahnya. Sedikit terkejut.

"Wa'alaikumussalam wa rahmatullah. Masya Allah, Akhi Azzam, sudah lama?"

Khaled selalu menyambutnya mesra dan selalu memanggilnya dengan sebutan akhi di depan namanya Azzam. Itulah nama yang ia kenalkan pada Khaled saat pertama kali kenalan tiga tahun yang lalu. Setiap kali Khaled memanggil namanya, ia merasakan ada keakraban yang kuat terjaga.

"Ada sedikit waktu untuk berbincang, Akhi Khaled?"

"Tentu, denga senang hati. Seluruh waktuku untukmu. Akhi."

"Boleh dijelaskan tahdid yang telah ada. Mana mana muhim, muhim jiddan, makhdzuf, dan mana yang qira'ah faqad?"

"Dengan senang hati, ya Siddi."

Khaled lalu membuka buku catatannya, dan menjelaskan kepada Azzam tahdid semua mata kuliah yang telah ia dapatkan selama mengikuti kuliah. Ia menjelaskan satu persatu dengan sempurna dan sabar. Ia juga memberi kesempatan kepada Azzam untuk bertanya. Dan semua pertanyaan itu, ia jawab dengan panjang lebar, sampai Azzam merasa puas.

"Ada hal lain yang boleh saya bantu ya Syeikh Azzam?"

"Cukup, insya' Allah. Jangan ambil hati kalau saya tanya ini itu."

"Ana fi khidmatik ya Siddi."

"Jazaakallah khairan."

"Sekarang giliran saya. Sebenarnya sejak dua hari yang lalu aku mencarimu untuk suatu urusan. Boleh kan saya menyampaikan sesuatu padamu?"

"Dengan senang hati jika ada yang boleh saya bantu."

"Masih ingat kunjunganmu ke kampungku dua bulan yang lalu?"

"Ya. Kunjungan yang menyenangkan. Kampung yang mententeramkan. Dan sambutan yang hangat dan penuh persaudaraan. Saya sangat terkesan. Jazakumullah khaira."

"Ingat ketika engkau ku bawa ke rumah Syeikh Abbas."

"Yang Imam masjid itu?"

"Tepat."

"Ingat waktu kita dijamu di runahnya."

"Masya Allah, jamuan yang tidak akan pernah saya lupakan. Keluarga yang ramah dan sangat berpendidikan."

"Ingat seseorang yang menyajikan makanan dan minuman."

"Isteri Syeikh Abbas dan seorang perempuan berpurdah."

"Kau tahu siapa perempuan berpurdah itu?"

"Mungkin puteri beliau."

"Tepat."

"Ada apa dengan puteri beliau?"

"Begini, saudaraku.

Belum sempat Khaled menjelaskan lebih lanjut, seorang mahasiswa Mesir memakai jubah seragam khas Al-Azhar memanggil Khaled dari pintu mushalla :

"Ya Khaled, sur'ah!"

"Ada apa?"

"Doktor Yahya memanggilmu di ruang kerjanya. Kau harus ke sana sekarang. Penting!"

"Sekarang?"

"Ya cepat. Beliau tergesa gesa mahu ada urusan!"

"Mmm. Baik."

Khaled memasukkan buku yang tadi dibacanya ke dalam beg. Lalu berkata perlahan : "Akhi Azzam, afwan, saya tinggal dulu. Kita lanjutkan pembicaraan kita di lain kesempatan ya."

"Oh ya baik. Salam buat Dr. Yahya."

"Insya' Allah."

Khaled bergegas keluar. Sementara Azzam, ia terperuk di mushalla dengan sebahagian hati didera penasaran; apa sebenarnya yang akan dibicarakan Khaled tentang puteri bongsu Syeikh Abbas itu? Sementara sebahagiab hatinya yang lain telah mengembara di Pasar Sayyeda Zainab. Ya, ia harus ke sana untuk membeli bahan utama membuat tempe dan bakso. Ia harus ke sana jika ingin tetap hidup dan menyelesaikan kuliah di Cairo.


******

Penterjemahan :


1. Mustasyfa - hospital
2. Dufah - tentera wajib
3. Lahzdhah - sebentar
4. Ammu - pakcik
5. Obsesi - fikiran yang selalu mengganggu ingatan yang sukar sekali dihilangkan dari kenangan atau ingatan
6. Na'am ya Andonesi, Enta 'ais eh? - orang Indonesia, apa yang kau inginkan
7. Tafaddhal, kudz dza ya Andonesi - silakan, ambil ini hai orang Indonesia
8. Syukran ya ammu - terima kasih, pakcik
9. Piye kabarmu? - apa khabar
10. Darul Munasabat - gedung serba guna
11. Muraja'ah - mengulang kaji hafalan Al-Qur'an agar tidak lupa
12. Siddi - Tuanku
13. Ana fi khidmatik ya Siddi - saya selalu siap membantumu, Tuanku
14. Jazaakallah khairan - semoga Allah membalas (kebaikanmu) dengan kebaikan
15. Sur'ah - cepat


0 comments:

Post a Comment