Friday, February 19, 2010

KETIKA CINTA BERTASBIH - (2) Tekad Berajut Doa

Amacam ??? Selepas korang menikmati bab pertama. Aku rase, tentu ada yang tak sabar sabar nak menyelusuri bab seterusnya... Cakap banyak tak mo... teruskan saja dong pembacaannya ...

MAJLIS
makan malam itu berlangsung di sebuah taman yang terletak di garis Pantai El Muntazah. Sebuah pantai yang terkenal dengan keindahannya di Alexandaria. Azzam sama sekali tidak boleh menikmati majlis itu, sebab ia sibuk menyiapkan ikan bakar khusus buat permintaan Bapak Duta Besar, ayah Eliana. Azzam yang ingin istirehat di malam terakhir merasa tidak boleh istirehat. Ia yang sedikit ingin merasakan suasana romantik di El Muntazah yang sangat terkenal itu sama sekali tidak boleh merasakannya.


Azzam membakar semua ikan yang dibeli oleh Pak Ali. Ia meracik bahan perencah sehalus mungkin. Ia minta Pak Ali membantunya mengipasi arang agar terjaga baranya, sementara ia membuat sambalnya. Akhirnya ia boleh menghidangkan ikan bakar keinginan itu ke hadapan dua orang Duta Besar, iaitu ayah Eliana, Duta Besar Indonesia untuk Mesir dan kawannya Duta Besar Indonesia untuk Turki. Dua Duta Besar itu duduk di tempat terpisah dari staf KBRI yang lain. Mereka memang ingin bernostalgia berdua saja. Di hadapan mereka ada satu mangkuk berisi nasi panas yang masih mengepulkan asap. Pinggan berisi ikan bakar. Dua piring kecil berisi sambal. Dua piring agak besar berisi ulam ulaman. Lalu dua bekas berisi air untuk mencuci tangan. Dan dua piring besar yang masih kosong. Azzam mempersilakan keduanya untuk menikmati hidangan itu.

"Terima kasih ya", kata Pak Alam, ayah Eliana pada Azzam. Azzam tersenyum dan mengangguk dengan ramah sambil sekali lagi mempersilakan untuk menjamu. Lalu ia meminta diri.

"Hidangan ikan bakar ini untuk mengingatkan masa masa kita belajar di Jogja dulu. Meskipun kita berada di Alexandaria, tapi ini saya siapkan ikan bakar seperti yang kita rasakan di Parangtritis dulu". kata Pak Alam.

"Wah, sungguh tidak rugi aku berkunjung ke Mesir menjenguk teman lama. Sungguh, aku merasa sangat terhormat menerima kejutan ini", sahut Pak Juneidi dengan senyuman yang lebar.

"Ayuh, terus saja Pak Jun. Mencium baunya sudah tidak sabar rasanya perut ini. Ayuh kita makan guna tangan saja rasanya lebih nikmat", kata Pak Alam sambil mengambil satu pinggan yang kosong dan mengisinya dengan nasi. Lalu ia mencuci tangan kanannya ke dalam mangkuk berisi air dan jeruk nipis.

"Ya, benar Pak Alam. Makan dengan tangan memang lebih nikmat", balas Pak Juneidi seraya melakukan hal yang sama.

Dua Duta Besar itu terus asyik bernostalgia sambil menikmati ikan bakar buatan Azzam. Dari jauh Azzam melihat dengan mata puas. Ia duduk melihat sekeliling. Di sisi yang lain tidak jauh dari dua Duta Besar itu staf KBRI sedang berpesta bersama beberapa orang mahasiswa dan rombongan Penari Saman yang didatangkan dari Aceh. Eliana duduk berbincang bincang dengan seseorang yang sangat ia kenal. Orang yang berbincang dengan Eliana adalah Furqan. Teman satu pesawat ketika datang ke Mesir dulu. Ada sedikit api memercik dalam dadanya, namun ia redam segera. Ia merasa tidak kena pada tempatnya ia merasa cemburu. Eliana itu siapa? Bukan siapa siapa dengannya.

Melihat Furqan yang selalu dalam posisi begitu terhormat, Azzam tidak boleh membohongi dirinya sendiri. Bahawa ada rasa iri hati. Iri hati ingin jadi seperti dia. Rasa itu begitu halus masuk ke dalam hatinya. Dulu, ia dan Furqan satu pesawat. Lalu selama setahun satu rumah. Tahun pertama di Mesir ia naik tingkat dengan nilai lebih baik dari anak ahli koperat Jakarta itu. Bahkan Furqan sering bertanyakan padanya tentang kosa bahasa Arab yang musykil ketika membaca buku nota. Tapi kini, teman lamanya itu sudah hampir selesai M.A.nya di Cario University. Dan ia sendiri B.A.nya saja masih belum lulus lulus, apalagi M.A.. Furqan lebih dikenali sebagai intelektual muda yang sering diminta menjadi pembicara di pelbagai kelompok kajian, sedangkan dirinya lebih dikenali sebagai penjual tempe, pembuat bakso dan tukang masak serba boleh, namun tidak juga lulus ujian.

Azzam menghela nafas dalam dalam. Lalu ia berdiri mencari cari Pak Ali. Ia memandang ke kanan dan ke kiri. Mengalihkan pandangannya ke segala arah. Namun tiada juga ia temukan Pak Ali. Ia sendirian. Hendak bergabung dengan staf KBRI itu, rasa kekok. Mereka sudah memulai acara dua puluh minit yang lalu. Ia memutuskan untuk menikmati kesendiriannya itu. Untung tadi ia sempat mengambil sepinggan nasi dan seekor ikan untuk dirasai . Dan sambil duduk Azzam mula menyantap ikan bakar itu. Perutnya sudah tersangat lapar. Ia makan dengan lahap bersendirian, sambil menatap bulan dan bintang bintang. Tiba tiba ia teringat ibu dan ketiga tiga adiknya di Indonesia.


"Mereka pasti sedang tidur nyenyak di sana . Ibu mungkin sedang berdoa dalam solat malamnya." Lirihnya pada diri sendiri sambil membayangkan wajah ibunya dalam balutan telekung putih dengan mata berkaca kaca. Ada keharuan yang tiba tiba menyusup begitu saja ke dalam dadanya.

Kalaulah ia mahu berfikiran jujur, maka impiannya yang paling tulus adalah segera pulang ke tanah air bertemu dengan ibu dan adik beradiknya. Tidak ada impian yang lebih kuat dalam jiwanya melebihi daripada itu. Namun akal sihatnya selalu menahan agar impiannya itu tidak sampai meledak dan melemahkannya.

Adalah wajar bagi seseorang yang sudah bertahun tahun tidak bertemu keluarganya dan mengharap agar bertemu keluarganya. Namun jika dengan sedikit kesabaran, pertemuan itu akan menjadi lebih bermakna, kenapa tidak bersabar sedikit. Ia boleh saja mengusahakan pulang. Tetapi kuliahnya belum selesai dan adik adiknya masih memerlukan dirinya untuk bekerja keras. Ia tidak ingin menyerah pada kerinduan yang menjadi penghalang kejayaan. Ia ingin adik adiknya berjaya, dirinya berjaya. Semuanya berjaya. Gambaran masa depan jelas. Baru ia akan pulang.

"Mas Khairul, pulang jom!"

Suara tiu mengejukannya. Ia memandang ke arah suara tersebut. Pak Ali telah berdiri di samping kanannya.

"Dari mana Pak Ali? Saya cari cari dari tadi."

"Aduh Mas, perutku sakit. Aku dari tandas, Jom kita pulang ke hotel ya. Nampaknya aku harus segera istirehat ni."

"Lha, Pak Ali tidak menunggu Pak Dubes. Nanti kalau Pak Dubes cari bagaimana? Habis tu, kalau saya pulang, siapa yang akan membersihkan barang barang ini?"

"Tenang. Aku sudah tidak ada tugas malam ini. Pak Dubes nanti, biar dipandu oleh Pak Amrun. Barang barang itu pula biar diurus oleh kak Eliana. Aku sudah berbicara dengan kak Eliana. Katanya kita pulang tak apa apa. Apalagi sebahagian mereka mahu berjaga sampai pagi. Termasuk Pak Dubes dan kawannya dari Turki."

"Baiklah, kalau begitu. Saya juga sudah letih. Terus kita pulang naik apa Pak Ali?"

"Senang saja. Yang penting kalau sama Pak Ali beres deh. Kita pulang naik teksi, biar aku yang bayar."

"Ya, sudah kalau begitu. Ayuh."

Dua orang itu bergegas ke luar ke jalan lalu meluncur ke hotel dengan teksi. D alam perjalanan ke hotel, Azzam lebih bayak diam. Ia hanya berbicara jika Pak Ali bertanya. Azzam masih terbayang bayang wajah ibu dan adik adiknya.

"Kalau boleh tahu, berapa umurmu Mas Khairul?"

"Dua puluh lapab, Pak."

"Kalau aku perhatikan, gurat wajahmu lebih tua sedikit dari umurmu. Nampaknya kau memikul sebuah beban yang sangat berat. Aku perhatikan kau lebih banyak berkerja daripada belajar di Mesir ini. Boleh aku tahu tentang hal ini?"

"Ah Pak Ali terlalu perhatikan saya. Saya memang perlu berkerja keras Pak. Bagi saya ini bukan beban. Saya tidak merasakannya sebagai satu bebanan. Meskipun orang lain mungkin melihatnya sebagai satu beban. Saya memang perlu berkerja untuk menyara adik adik saya di Indonesia. Ayah saya meninggal dunia ketika saya baru setahun kuliah di Mesir. S aya punya tiga orang adik beradik. S emuanya perempuan. Saya tidak ingin pulang dan meninggalkan kuliah di tengah jalan. Maka satu satunya jalan adalah saya harus berkerja keras di sini. Jadi itulah kenapa saya sampai menjual tempe, jual bakso dan membuka perkhidmatan catering."

Pak Ali mengangguk angguk sambil meraba raba letak cermin matanya sambil mendengar pertuturan Azzam. Ada rasa kagum yang hadir begitu sahaja di dalam hatinya. Anak muda yang kelihatannya tidak begitu berprestasi itu sesungguhnya memiliki prestasi yang jarang dimiliki anak muda seusianya.

"Aku sama sekali tak menyangka kau membiayai adik adikmu di Indonesia. Aku sangat kagum dan hormat padamu nak. Sesungguh ketika banyak mahasiswa yang sangat manja dan bergantung kepada kiriman daripada orang tua. Kau justeru sebaliknya. Terus berkerja keras Mas, aku yakin engkau kelak akan meraih kejayaan dan kegemilangan. Teruslah berkerja keras nak, setahu saya yang membezakan orang yang berjaya adalah kerja keras. Dan nanti kalau kau sudah berjaya, jagalah kejayaan itu. Setahu saya, dari membaca biografi orang orang yang berjaya, ternyata hal yang paling berat tentang kejayaan adalah menjaga diri yang telah berjaya agar tetap maju."

"Terima kasih Pak Ali. Tapi saya minta Pak Ali tidak menceritakan apa yang saya ceritakan tadi kepada orang lain. Saya tidak mahu itu jadi consume banyak orang. Biarlah masyarakat Indonesia di Cairo tahunya saya adalah mahasiswa Al-Azhar yang tidak lulus lulus kerana lebih suka bisnes tempe, bakso dan catering. Itu bagi saya sudah cukup membuat bahagia. Janji Pak ya?"

"Ya, saya janji."

Tak terasa teksi sudah sampai di depan hotel. Azzam turun. Pak Ali membayar tambang teksi lalu menyusul turun.

"Perutnya masih sakit Pak?"

"Ya. Masih terasa. Aku rasa aku harus segera ke toilet. Oh ya nak Khairul, kau terus ingin istirehat?"

"Ya Pak, saya merasa letih sangat."

"Baiklah. Oh ya, bagaimana kalau besuk habis solat Subuh kita sembang sembang sambil jalan jalan di sepanjang pantai. Semoga sakit perutku sudah sembuh.

"Wah! dengan senang hati pak."

"Kalau begitu nanti kalau kau mahu solat Subuh aku call ya. Kita sembahyang Subuh di masjid bersama. Dari masjid kita terus jalan jalan. Aku akan memberimu cerita yang indah. Kau pasti senang mendengarnya."

"Baik Pak. Pergi dulu, assalamu'alaikum", kata Azzam.

"Wa'alaikumussalam. Sampai ketemu besok", jawab Pak Ali.

Azzam bergegas menuju lif, sementara Pak Ali menuju toilet. Hotel itu masih ramai. Beberapa orang masih asyik berbicara di lobby hotel. Dua orang lelaki kulit putih nampak sedang serius berbicara dengan orang Arab berjubah putih. Dan caranya memakai kopiah nampaknya ia orang teluk. Lourantos Restauran yang terletak tidak jauh dari lobby juga ramai dengan pengunjung.

Sampai di bilik, Azzam terus merebahkan badannya. Ia tinggal menunggu mata terpejam. Telefon di biliknya berdering. Ia sangat tidak menginginkan telefon itu. Ia paksakan untuk bangkit dan mengangkatnya. Dari Eliana.

"Hei Mas Insinyur, kok sudah pulang sih?" Suara dari gagang telefon.

"Ya, diajak Pak Ali yang sakit perut. Saya juga sudah letih."

"Seharusnya kalau mahu pulang beritahu pada saya. Terima kasih ya, ikan bakarnya sedap. Pak Juneidi puas sangat. Oh ya, sebenarnya aku mahu memberi hadiah istimewa. Tapi Mas Insinyur sudah pulang sih?"

"Hadiahnya apa?"

"Mahu tahu?"

"Ya."

"Ciuman istimewa daripadaku."

"Apa? Ciuman istimewa?"

"Yes."

"Ciuman istemewa Mbak Eliana itu ciuman yang bagaimana?"

"French kiss, ciuman khas Perancis."

"Mbak mahu menghadiahkan aku ciuman khas Perancis? Ah yang benar saja?"

"Benar. Sungguh! Tapi Mas Khairul sudah pulang sih. Jadi sorry ye."

"Ah Mbak jangan menggoda orang miskin dong."

"Saya tidak menggoda, serius. Saya sungguh sungguh mahu memberi Mas Khairul ciuman itu, tadi sayang abang sudah pulang."

"Alhamdulillah. Untung saya terburu buru pulang."

"Lho kok, malah merasa untung."

"Ya. soalnya jika dapat ciuman khas Perancis dari Mbak, bagi saya bukanlah jadi hadiah, tapi jadi musibah!"

"Jadi musibah?"

"Ya."

"Serius!? Tidak berguraukan?"

"Serius! sangat serius."

"Boleh dijelaskan kenapa jadi musibah?"

"Penjelasannya panjang, besok saja! yang jelas perlu Mbak ingat baik baik, saya bukan orang putih! sudah saya harus istirehat. Maaf!"

Klik!

Azzam memutuskan pembicaraan dan meletakkan gagang telefon sambil mendesis kesal.

"Dasar perempuan didikan Perancis tidak tahu adab kesopanan. Sudah tahu aku ini mahasiswa Al-Azhar mahu disamakan dengan orang putih saja! Gila mungkin!"

Telefon di biliknya berdering lagi. I a biarkan saja. Tidak ia sentuh sama sekali. Ia yakin itu telefon daripada Eliana yang mungkin sedang emosi atau melayan perasaan. Telefon itu berdering dering sampai mati. Azzam mengambil wudhu'. Membaca doa. Memperlahankan air-cond. Dan siap untuk tidur. Telefon di kamarnya kembali berdering. Ia sedang membaca ayat Kursi. Sama sekali ia tidak berganjak dari tempat tidurnya. Telefon itu terus berdering sampai akhirnya mati sendiri. Ia tidak perlu mengangkatnya, sekiranya umur masih panjang, besok akan bertemu lagi dan berbicara panjang lebar kenapa hadiah ciuman itu baginya adalah musibah.

Sementara di El Muntazah, Eliana nampak gusar dan geram. Berani beraninya pemuda itu memutus pembicaraan begitu saja. Dan berani beraninya ia memandang sebelah mata terhadap dirinya. Fikirnya. Baru kali ini ia tidak dianggap bahkan diremehkan oleh seorang pemuda. Yang membuatnya geram kali ini, yang meremehkannya justeru orang yang sama sekali tidak diperhitungkannya.

"Dasar pemuda kampung kolot! Pemuda konservatif! Pemuda bahlul bin tolol! Awas nanti ya? Geramnya.

Orang orang yang memperhatikan tingkah laku Eliana itu jadi tertanya tanya. Ada apa dengan Puteri Pak Duta Besar itu? Siapa pemuda yang dikatakan kolot itu? Siapa pemuda yang diumpatnya itu?


***

Selesai membaca Ayat Kursi, Azzam tidak boleh tidur langsung. Ia merasa ada yang salah hari ini. Yang salah itu adalah rasa tertariknya pada anak Pak Dubes dan harapannya yang tidak tidak padanya. Setelah sembilan tahun, baru kali ini hatinya tertarik pada seorang gadis.

Dulu waktu di pesantren, waktu di Madrasah Aliyah, ia pernah merasa suka pada seorang siswi yang di matanya sangat mempesona. Namanya Salwa. Selain wajahnya yang menurutnya bagai bidadari, suaranya sangat merdu. Siswi dari Pati itu menjuarai MTQ (Musabaqah Tilawah Al-Qur'an) peringkat Jawa Tengah. Namun ia hanya boleh memendam rasa sukanya itu di dalam hati. Sebab ia tahu Salwa sudah dipinang oleh putera sulung Pengasuh Pesantren, Gus Mifdhal. Setelah itu ia tidak mahu membuka hatinya lagi.

Yang ia hairan, entah kenapa ketika mendengar prestasi prestasi Puteri Pak Dubes itu hatinya merasakan sesuatu yang lain. Ia mengkagumi gadis itu. Dan ketika melihat wajahnya, ia semakin kagum. Lalu ketika ia baru sedikit dekat saja sudah merasakan apa yang dulu ia rasakan terhadap Salwa. Ia harus mengakui ia jatuh cinta pada Eliana dan berharap yang tidak tidak. Ia sendiri hairan kenapa?

Padahal ini bukan kali pertama ia bertemu dengan gadis cantik. Ia sering membantu bapak bapak pejabat KBRI dan sering bertemu dengan anak gadis mereka yang sebenarnya tidak kalah jelitanya. Tapi ia merasa biasa biasa saja. bahkan ia pernah pergi umrah dan membimbing jemaah dari Jakarta. Di antara jemaah itu ada seorang foto model yang masih kuliah di Jakarta. Namanya Vera. Foto model cantik itu kelihatan tertarik padanya. Sebab setelah Vera kembali ke Jakarta, ia sering menelefon dirinya dan mengirimkan bungkusan. Namun ia sama sekali tidak tertarik padanya. Kini Vera sudah jadi bintang filem. Dan ia juga tidak minta sedikit pun untuk sekadar menyapanya. Ia sama sekali tidak tertarik dengan foto model itu kerana gaya hidupnya yang ia anggap tidak seiring dengan jiwanya. Dan cara berpakaiannya yang menurutnya kurang sopan meskipun sudah berulang kali mengerjakan umrah dan naik haji. Dalam hati ia berkata dengan tegas.

"Cantik ya. Tapi kalau tidak boleh menjaga aurat, tidak memiliki rasa malu, tidak memakai tudung, tidak mencintai cara hidup yang agama, bererti bukan gadis yang aku idamkan!"

Standard dia untuk calon isteri, minimanya adalah Salwa. Dan standard itu tidak pernah ia turunkan. Tapi entah kenapa, saat bertemu Eliana yang cara berpakaian dan cara hidupnya, menurutnya, tidak berbeza demgan Vera, hatinya akan luluh. Kenapa ia menurunkan standard yang telah bertahun tahun ia jaga. Bahawa calon isterinya, minimanya adalah perempuan yang bertudung litup, boleh membaca Al-Qur'an dan pernah mengecapi kehidupan pesantren.

Dan betapa menyesal dirinya begitu menurunkan standard, ternyata yang ia dapatkan adalah kehinaan. Akal sihatnya menggiringinya untuk kecewa pada Eliana. Kecewa kerana ia merasa sudah dapat meraba cara hidup Eliana. Ia tidak boleh membayangkan bagaimana kehidupan Puteri Pak Dubes itu ketika kuliah di Perancis. Sudah berapa ramai lelaki orang putih dan bukan orang putih yang berciuman bibir dengannya. Dan is ditawari untuk jadi lelaki ke sekian yang berciuman dengannya. Ini jelas bertentangan dengan apa yang ia jaga selama ini. Iaitu kesucian. Kesucian jasad, kesucian jiwa, kesucian hati, kesucian niat, kesucian fikiran, kesucian hidup dan kesucian mati.

Entah kenapa tiba tiba ia merasa berdosa. Ia merasa berdosa dan jijik pada dirinya sendiri yang begitu rapuh, mudah terpedaya oleh penampilan luar yang menipu. Ia jijik pada dirinya sendiri yang ia rasa terlalu cair pada lawan jenis yang belum halal baginya. Ia hairan sendiri kenapa jati dirinya seolah pudar saat berhadapan atau berdekatan dengan Eliana. Apakah telah sedemikian lemah imannya sehingga kecantikan jasadi telah sedemikian mudah menyihir dirinya. Ia beristighfar dalam hatinya. Berkali kali ia meminta ampun pada Dzat yang menguasai hatinya.

Azzam meratapi kesilapannya dan memarahi dirinya sendiri. Dalam hati ia bersumpah akan lebih menjaga diri, dan hal yang menistakan seperti itu tidak boleh terjadi lagi. Ia juga bersumpah untuk segera menemukan orang yang tidak kalah hebatnya dengan Eliana, tapi bertudung litup, solehah, boleh berbahasa Arab dan berbahasa Inggeris dengan fasih. Kalau terpaksa gadis itu harus orang Mesir tak mengapa. Yang jelas rasa terhinanya harus ia sirnakan.

Ia harus menemukan kembali kehormatannya sebagai seorang Azzam yang memiliki harga diri. Meskipun masyarakat Indonesia di Mesir mengenalinya hanya sebagai tukang masak atau penjual tempe, tapi harga diri dan kesucian diri tidak boleh diremehkan oleh sesiapapun juga. Ia yakin akan mendapat isteri yang lebih jelita dari Eliana, dan lebih baik darinya. Ia yakin. Itu tekadnya. Ia ulang ulang tekad itu ke dalam tidurnya. Ke dalam mimpinya. Dan ke dalam alam bawah sedarnya.

***

0 comments:

Post a Comment