Tuesday, November 17, 2009

Sepenggal Kisah Cinta Dari Cairo (5)



ayuh... sambung pembacaannya lagi...

"Yang tahu pasti hanya dia. Tapi aku boleh menekanya Wi. Tidak semua manusia boleh tidur dengan orang yang mendengkur. Ada orang yang telinganya sangat sensitif, mendengar bunyi sedikit saja ia terbangun. Padahal tidur adalah aktiviti istirehat cukup penting. Mungkin Akhi Nabeh termasuk orang yang sensitif itu. Jadi daripada dia nanti tersiksa lebih baik mencari orang yang tidak mendengkur."

"Kini aku baru menyesal Ul. Seandainya saranan sarananmu dulu itu kuambil perhatian. Aku tentu tidak akan kecewa seperti sekarang."

Sebenarnya Ulya ingin menjawab: "Banyak juga orang yang kecewa satu kamar dengan kamu Wi, mereka tidak boleh tidur gara gara kamu mendengkur. Baru saja Dian yang sekamar denganmu mengadu minta pindah bilik gara gara tidak boleh tidur mendengar suara dengkuran itu!" Tapi Ulya menangguhkannya, ia tidak mahu menambah beban sahabatnya itu.

Tidak ada orang yang paling prihatin terhadap Dewi melebihi Ulya. Mati matian Ulya menyayanginya. Ia lakukan pengorbanan apa saja demi persahabatan mereka. Dua tahun pertama di Cairo, ia minta satu kamar dengan Dewi, dengan tujuan menyembunyikan aib klasik Dewi itu. Tidak semua orang boleh memahami dengkuran Dewi. Setelah itu mereka berpisah. Dan ia sangat pemilih dalam memilihkan teman sekamar Dewi pengganti dirinya. Ia hanya boleh tenang jika Dewi sekamar dengan orang yang amanah dan boleh tidur tanpa terganggu suara dengkuran. Saat adik adik baru datang, Dewi mengajaknya menemani mereka. Ia setuju. Naasnya, kegembiraan menemani adik adik baru, Dian cs., membuatnya melupakan dengkuran Dewi. Kok boleh lupa ya? Ulya begitu menyesal kenapa ia melupan hal itu. 'Afwan Wi, saya lupa. Tapi salahmu juga sih. Dikatakan suruh berusaha menghilangkan, periksa ke spesialis THT kek, tidak mahu mempedulikan,' desah Ulya dalam hato.

"Yah, kamu benar Ul. Mungkin memang belum rezekiku. Allah Maha Rahman."

"Tenanglah Wi. Cubalah hubungi lagi Akhi Nabeh, bicarakan lagi baik baik. Mintalah tempuh padanya untuk menghilangkan dengkurmu. Kita cuba ke doktor, saya pernah baca di majalah bahawa mendengkur itu boleh dihilangkan kok. Bagaimana?"

"Saranan yang bijak sekali Ul. Terima kasih cintaku.' ucap Dewi sambil memeluk Ulya hangat. Ulya melirih jam di dinding. Pukul sebelas setengah.

"Wi, sudah jam segini kok si Imun belum pulang?"

"Iya. ya, padahal dia kata tadi akan menyusul pulang setengah jam kemudian. Cuba deh telefon ke rumah Ustadzah Azimah."

Ulya melangkah menuju pintu kamar hendak ke ruang tamu untuk menelifon. Pada saat yang sama si Imun datang membuka pintu depan.

"Assalamu'alaikum!" sapa Imun.

"Wa'alaikumussalam!" jawab Ulya.

"Kak Ul, Kak dewi mana, belum tidur kan?" tanya Imun.

"Belum, dia ada di kamar. Ada apa, kenapa seperti ada hal penting?" selidik Ulya.

"Ya ini ada surat kiriman Ustadzah Azimah untuk Mbak Dewi. Katanya sangat penting. Harus dibaca segera malam ini."

"Sini, biar aku saja yang menyampaikan." Pinta Ulya. Imun terus menghulur surat dari sakunya kepada Ulya.


***

Dewi tidur terlentang di atas tilam Ulya. Matanya menatap langit langit kamar. Ulya masuk sambil membawa surat.

"Wi, ini ada surat penting dari Mbak Azimah. Harus segera dibaca malam ini katanya." Ulya menyerahkan surat itu.

Tak lama kemudian, mata Dewi membaca huruf demi huruf surat itu :


aku sambung menaip isi kandungan surat tu bila ada kelapangan lagi yek...
nie pun aku curik2 masa kecederaan... heheheee biaq sape2 yg mengikuti kisah ini berdebar2 gitu jantungnye... heeeee


0 comments:

Post a Comment