Friday, November 13, 2009

Sepenggal Kisah Cinta Dari Cairo (4)

jom kita slongkar apa sebab musabab spi tali khitbah tu blh terlerai...


"Mudah saja, kerana kamu kalau tidur bla... bla... bla...!"


"Bla... bla... bla.... apa UL?" tanya Dewi perlu keyakinan.

"Bla... bla... bla... ngoookk... zzz... ngoookk...zzz....ngoookk....!" jawab Ulya dengan mimik lucu menirukan orang berdengkur.

Seketika itu meledaklah tangis Dewi sejadi jadinya. Nafas Dewi sampai tersengal sengal. Ulya jadi bingung.


***


Dewi masih terisak isak dalam tangisnya. Ulya jadi sangat menyesal.


"Wi, maafkan aku Wi ya... tadi itu aku cuma gurau. Tak bermaksud menyakitimu. Aku sayang kamu kok Wi... hik... hik..." kata Ulya sambil menangis dan merangkul Dewi.

Perlahan Dewi menghentikan tangisannya.

"Sudahlah Ul, kau tidak salah kok. Apa yang kau katakan itu semuanya benar."

"Benar?? Benar bagaimana Wi? Apa maksudmu? Aku tadi cuma gurauan lho Wi!" tukas Ulya hairan.

"Ya benar. Memang Akhina Nabeh yang melamarku. Dan dia tiba tiba membatalkan rancangan pernikahan denganku itu gara gara tahu bahawa aku mendengkur waktu tidur. Aku kecewa sekali. Aku kesal dan geram. Alasannya itu kenapa kecil sangat. Aku jadi membenci keadaan!"

Mendengar penuturan Dewi itu, Ulya teringat kejadian dua minggu yang lalu. Saat itu Ustadzah Azimah bertanya padanya, apakah kalau tidur Dewi mendengkur. Kerana yang bertanya Ustadzah Azimah, tanpa ragu ia jawab iya jawab sejujurnya. Ia tidak menyangka ada rahsia besar di sebalik pertanyaan itu.

"Ya sabarlah Wi, yang paling penting carilah hikmah di sebalik ini semua. Yang jelas aku sudah menemukan hikmah yang besar dari kejadian ini?"

"Apa hikmah yang kau ketemukan Ul?" tanya Dewi sambil menyeka airmatanya. Sebenarnya Ulya ingin mengatakan, hikmahnya adalah kita mesti memperhatikan hal hal kecil yang ada pada diri kita. Seorang daiyah sejati harus benar benar baik, lahir dan batin. Tapi tiba tiba muncul fikiran nakalnya, ingin mengusik Dewi.

"Hikmah yang terbesar adalah... aku jadi punya kesempatan untuk mengajukan diri, aku kan juga mendambakan orang soleh, tampan, cerdas dan santun seperti Ustadz Nabeh. Nampaknya memang benar kok Wi, jodoh itu rezeki. Kamu itu sebenarnya muslimah yang ideal, pintar, cantik, keibuan, kaya, keturunan bangsawan, terjaga kesuciannya, solehah, mahasiswi Al-Azhar lagi. Apa lagi kurangnya? Cuma satu saja yang menyebabkan rezeki agung itu lari darimu. Iaitu, kalau tidur kamu mendengkur. Gara gara kamu mendengkur, rezeki itu nampaknya akan beralih ke tanganku... he.. he.. he... terima kasih Wi ya, untung kamu mendengkur. Jika sama sama pilih, orang pasti memilih boleh tidur tenang dengan isteri solehah, tidak mendengkur seperti aku daripada..." belum sempat Ulya meneruskan lagi usikannya, tiba tiba Dewi bangkit dan melempar bantal yang ada di pangkuannya ke meja belajar.

"Sampai hati kau Ul! Kejam kau Ul!" Agaknya Dewi benar benar marah.

Sebelum Dewi melangkah ke pintu, Ulya dengan secepat kilat sudah mencegat di depannya. Lalu dengan mata menunduk menitiskan airmata Ulya mendakap Dewi.

"Maafkan aku Wi, percayalah aku cuma bergurau. Apakah cinta dan kasih sayangku padamu selama tujuh tahun lebih sedemikian mudah pudar sehingga aku benar benar menghinamu. Tidak Wi, aku mencintaimu, menyayangimu. Tataplah wajahku, lihatlah airmataku. Aku sebenarnya sedih mendengar ceritamu. Aku tak ingin kesedihan itu berlarutan. Kenapa kau tidak seperti biasanya, selalu menghadapi masalah apapun dengan santai dan rileks. Jika kuusik, biasanya kau tak mahu kalah, kau akan membalasnya dengan yang lebih pedas. dan aku akan tersenyum menikmatinya."

Dewi tersedar, ia menatap kedua mata Ulya. Ya, yang ada di hadapannya adalah tatapan sayang mata Ulya, sahabat karibnya.

"Benarkah mendengkur itu aib, Ul?" tanya Dewi perlahan.

"Ya, cuma aib kecil!"

"Kenapa Akhi Nabeh begitu sanggup mengagalkan rancangan perkahwinannya dengan hanya gara gara aib kecil seperti itu. Kenapa?"


Pssttt klu lelaki plk yg berdengkur... mcm mane ekkk??? Blh main kensel2 gak ke???? heheheeee

Semak2 diri anda.. jgn nanti hal2 yg cput akan membuat diri merana... heheeee

Ada sambungannya... jemari aku dah letih menaip nie... sambung je lain kali ye....


0 comments:

Post a Comment