Thursday, November 5, 2009

Sepenggal Kisah Cinta Dari Cairo (2)



jenggg jeng jenggggg meh dera bola mata korang membaca... selamat ya.... heeeee

Ulya tersentak mendapat pertanyaan yang tidak dia sangka sangka itu. Ia pandang dalam dalam kedua mata Dewi yang masih merah itu. Serius. Tidak bergurau.

"Cepatlah Ul, jawab dengan jujur dong. Kau tidak akan boleh memahami kesedihanku kalau tidak jujur."

"Pe... pernah Wi!"

"Itu suatu hal yang wajar bukan?"

Ulya mengangguk.

"Apakah boleh seorang muslimah seperti kita mengidamkan calon suami dengan kriteria tertentu. Apakah boleh kita mendambakan seseorang untuk jadi suami kita?"

"Tidak boleh!"

"Yang benar Ul, hati hati Ul, kau jangan memandai mandai dong."

"Tak tahu Wi."

"Menurut ku boleh saja. Boleh saja kita mendambakan seseorang untuk jadi suami kita. Kerana itu manusiawi. Islam itu jelas, suci, dan manusiawi."

"Okey Wi, agaknya kamu mengajak bicara serius."

"Asem juga kamu Ul, aku sudah sedih begini, sudah serius begini masih kau anggap main main! Kau tidak care lagi pada ku ya?!" jawab Dewi dengan nada sedikit kecewa.

"Afwan Ukthi, mari kita lanjutkan!"

"Sepakat tak dengan pendapat ku tadi."

"Begini Wi. Perasaan suka atau cinta memang terkadang datang begitu saja dalam hati. Dan Islam telah memberi konsep tentang cinta secara terperinci, seperti yang kita ketahui bersama. Cinta utama seorang anak manusia sebagai hamba hanyalah kepada Penciptanya, Allah. Dan cinta cinta yang lainnya, semestinya dikaitkan dengan cinta dan penghambaan kepada Allah. Kita mencintai dan membenci siapa saja dan apa saja adalah kerana Allah. Jika kita memahami timbangan ini baik baik. Semuanya akan damai dan mudah."

"Jazakillah Ukhti, kau benar." Tukas Dewi sambil menyeka sisa airmatanya.

"Kalau aku mengidamkan seseorang untuk jadi suami ku, apakah tidak boleh Ul." sambung Dewi.

"Ya boleh saja. itu wajar saja, namanya juga manusia. Asal kita tahu diri sebagai hamba Allah. Kita boleh saja mendambakan seseorang, asal perasaan itu jungan sampai melewati kulit hati. Jangan sampai masuk ke dalam hati. Jangan sampai menyebabkan zina hati. Contoh shahabiyat yang mendambakan calon suami yang solehah juga banyakkan? Bahkan ada seorang shahabiyah yang menawarkan dirinya minta diperisteri Baginda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam. Shahabiyat itu tentu mendambakan dan menginginkan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam menjadi suaminya. Dan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam tidak menyalahkan tindakan shahabiyat itu, kerana beliau tahu yang diinginkan shahabiyat itu adalah kesucian dan redha Tuhan."

"Kau benar Ukhti. Aku ingin cerita sedikit tentang kesedihan ku. Dengarkan baik baik ya. Dan tolong fahamilah perasaan ku!"

"Sendiko daweh (kami dengar dan kami taat), Kanjeng Raden Ayu Dewi Ambarwati!" sahut Ulya sambil memperbetulkan tempat duduknya, kerana Dewi mulai bercerita serius. Mendengar disebut Raden Ayu, bibir Dewi mencebik masam. Meskipun panggilan itu tidak bohong, kerana ia memang bergelar KRAy., kependekan dari Kajeng Raden Ayu, sebab ia masih keluarga Keraton Mangkunegaran Surakarta, tapi ia tidak suka dipanggil ningrat seperti itu.

"Begini Ul, tapi sebelumnya ku minta kau merahsiakan apa yang akan aku ceritakan ini. Janji?"

"Insya Allah, Wi."


uihhh ape ekk yg rahsia tu ye... tunggu...

0 comments:

Post a Comment