Monday, October 26, 2009

Di Atas Sajadah Cinta (7)

Zahid kembali ke masjid dengan kesedihan tidak terkira. Keimanan dan ketakwaan Zahid ternyata tidak mampu mengusir rasa cintanya pada Afirah. Apa yang ia dengar dari ayah Afirah membuat jiwanya nestapa. Ia pun jatuh sakit. Suhu badannya sangat panas. Berkali kali dia pengsan. Ketika keadaannya kritis, seorang jemaah membawa dan merawatnya di rumahnya. Ia sering mengigau. Dan bibirnya terucap kalimat tasbih, tahlil, istighfar dan.... Afirah.

Khabar tentang derita yang dialami Zahid ini tersebar ke seluruh pelusuk kota Kufah. Angin pun meniupkan khabar ini ke telinga Afirah. Rasa cinta Afirah yang tak kalah besarnya membuatnya menulis sebuah surat pendek:

Kepada Zahid,

Assalamu'alaikum,

Aku telah mendengar betapa dalam rasa cintamu padaku. Rasa cinta itulah yang membuatmu sakit dan menderita saat ini. Aku tahu kau selalu menyebut diriku dalam mimpi dan sedarmu. Tidak boleh ku ingkari, aku pun mengalami hal yang sama. Kaulah cintaku yang pertama. Dan kuingin kaulah pendamping hidupku selama lamanya.

Zahid,

Kalau kau mahu. Aku tawarkan dua hal padamu untuk mengubati rasa haus kita berdua. Pertama, aku akan datang ke tempatmu dan kita boleh memadu cinta. Atau, kau datang ke bilikku, akan aku tunjukkan jalan dan waktunya.

Wassalam.

Afirah.

Surat itu ia titipkan pada seorang pembantu setianya yang boleh dipercayai. Ia berpesan agar surat itu terus sampai ke tangan Zahid. Tidak boleh ada orang ketiga yang membacanya. Dan meminta jawapan Zahid saat itu juga.

Hari itu juga surat Afirah sampai ke tangan Zahid. Dengan hati berbunga bunga Zahid menerima surat itu dan membacanya. Setelah tahu isinya, seluruh tubuhnya bergetar hebat. Ia menarik nafas panjang dan beristighfar sebanyak banyaknya. Dengan berlinangan air mata ia menulis balasan untuk Afirah:

Kepada Afirah,

Salamullahi 'alaiki,

Benar aku sangat mencintaimu. Namun sakit dan deritaku ini tidaklah semata mata kerana rasa cintaku padamu. Sakitku ini kerana aku menginginkan sebuah cinta suci yang mendatangkan pahala dan diredhai Allah 'Azza waJalla. Inilah yang kudamba. Dan aku ingin mendamba yang sama. Bukan sebuah cinta yang mengheret kepada kenistaan dosa dan murkaNya.

Afirah,

Kedua tawaranmu itu tak ada yang kuterima. Aku ingin mengubati kahausan jiwa ini dengan secangkir air cinta dari syurga. Bukan air timah dari neraka. Afirah: "Inni akhaafu in 'ashaitu Rabbi adzaaba yaumin 'adhim!" [Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar jika aku derhaka pada Rabb-ku. (Az Zumar:13)]

Afirah,

Jika kita terus bertakwa. Allah akan memberikan jalan keluar. Tak ada yang boleh aku lakukan saat ini kecuali menangis padaNya. Tidak mudah meraih cinta berbuah pahala. Namun aku sangat yakin dengan firmanNya:

Wanita wanita yang tidak baik adalah untuk lelaki yang tidak baik, dan lelaki yang tidak baik adalah buat wanita wanita yang tidak baik (pula), dan wanita wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki lelaki yang baik adalah untuk wanita wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka. Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (iaitu syurga).

Karana aku ingin mendapatkan seorang bidadari yang suci dan baik, maka aku akan berusaha berada dalam kesucian dan kebaikan. Selanjutnya Allah-lah yang menentukan.

Afirah,

Bersama surat ini aku sertakan serbanku, semoga dapat jadi pelipur lara dan rindumu. Hanya kepada Allah kita serahkan hidup dan mati kita.

Wassalam.

Selesai membaca jawapan Zahid itu, Afirah menangis. Ia menangis bukan kerana kecewa tapi menangis kerana menemukan sesuatu yang sangat berharga, iaitu hidayah. Pertemuan dan percintaannya dengan seorang pemuda soleh bernama Zahid itu telah mengubah jalan hidupnya.

Sejak itu ia meninggalkan semua gaya hidupnya yang glamour. Ia berpaling dari dunia dan menghadapkan wajahnya sepenuhnya untuk akhirat. Serban putih pemberian Zahid ia jadikan sajadah, tempat di mana ia bersujud, dan menangis di tengah malam memohon ampunan dan rahmat Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Siang ia berpuasa, malam ia habiskan dengan bermunajat pada Tuhannya. Di atas sajadah putih itu ia menemukan cinta yang lebih agung dan lebih indah, iaitu cinta kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Hal yang sama juga dilakukan Zahid di masjid Kufah. Keduanya benar benar larut dalam samudera cinta kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Allah Maha Rahman dan Rahim. Beberapa bulan kemudian Zahid menerima sepucuk surat Afirah:

Kepada Zahid,

Assalamu'alaikum,

Segala puji bagi Allah, Dialah Tuhan yang memberi jalan keluar buat hambaNya yang bertaqwa. Hari ini ayahku memutuskan tali pertunanganku dengan Yasir. Beliau telah terbuka hatinya. Cepatlah kau datang melamarku. Dan kita laksanakan pernikahan mengikuti sunnah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam, secepatnya.

Wassalam.

Afitah.

Seketika itu Zahid sujud syukur di mihrab masjid Kufah. Bunga bunga cinta bermekaran dalam hatinya . Tiada henti bibirnya mengucapkan hamdala.

- TAMAT-

moga nurani kita turut basah setelah menamatkan pembacaan ini... Amin!

0 comments:

Post a Comment