Thursday, October 22, 2009

Di Atas Sajadah Cinta (5)

text-align: justify;">Sementara itu di dalam masjid Kufah, kelihatan Zahid yang sedang menangis di sebelah kanan mimbar. Ia menangisi hilangnya kekhusyukan hatinya dalam solat. Ia tidak tahu harus berbuat apa. Sejak ia bertemu dengan Afirah di kebun kurma pagi tadi, ia tidak boleh mengendalikan gelora hatinya.

Aura kecantikan Afirah bercokol dan mengakar sedemikian kuat dalam relung relung hatinya. Aura itu selalu melintas dalam solat, dalam bacaan Al-Qur'an dan dalam apa saja yang ia kerjakan. Ia telah mencuba berulang kali menepis jauh jauh aura pesona Afirah dengan melakukan solat sekhusyuk khusyuknya, namun usaha itu sia sia.

"Ilahi, kasihanilah hambaMu yang lemah ini. Engkau Maha Tahu atas apa yang menimpa diriku. Aku tak ingin kehilangan cintaMu. Namun Engkau juga tahu hatiku ini tidak mampu mengusir pesona kecantikan seorang makhluk yang Engkau ciptakan. Saat ini hamba sangat lemah berhadapan dengan daya tarikan wajah dan suaranya, ya Ilahi, berilah padaku cawan kwsejukan untuk meletakkan embun embun cinta yang menitis nitis dalam dinding hatiku ini. Ilahi, tuntunlah langkahku pada garis takdir yang paling Engkau redhai. Aku serahkan hidup matiku untukMu." Isak Zahid mengharu biru pada Tuhan Sang Pencipta hati, cinta, dan segala keindahan semesta.

Zahid terus meratap dan menghiba. Hatinya yang dipenuhi gelora cinta terus ia paksa untuk menepis noda noda nafsu. Anehnya, semakin ia meratap embun embun cinta itu semakin deras mengalir. Rasa cintanya pada Tuhan. Rasa takut akan azabNya. Rasa cinta dan rindunya pada Afirah. Dan rasa tidak ingin kehilangannya. Semua bercampur dan mengalir sedemikian hebat dalam relung hatinya. Dalam puncak munajat ia pengsan.

Menjelang Subuh, ia terbangun. Ia tersentak terkejut. Ia belum solat tahajjud. Beberapa orang kelihatan sedang asyik beribadah bercengkerama dengan Tuhannya. Ia menangis, ia menyesal. Biasanya ia sudah membaca dua juz dalam solatnya.

"Ilahi, jangan kau gantikan bidadariku di syurga dengan bidadari dunia. Ilahi, hamba lemah maka berilah kekuatan!"

Ia lalu bangkit, berwudhu', dan solat tahajjud. Di dalam sujudnya ia berdoa:

"Ilahi, hamba mohon redhaMu dan syurga. Amin! Ilahi, lindungi hamba dari murkaMu dan neraka. Amin. Ilahi, jika boleh hamba titipkan rasa cinta hamba terhadap Afirah padaMu, hamba terlalu lemah untuk menanggugnya. Amin! Ilahi, hamba mohon ampunanMu, rahmatMu, cintaMu, dan redhaMu. Amin!"

moga bisa dimanafaatkan pada diri kita yang senantiasa teraba raba....

0 comments:

Post a Comment