Wednesday, October 14, 2009

Di Atas Sajadah Cinta (1)

Sebenarnya aku tak tau nk boh post ape... tetiba je aku teringat pd sebuah buku yg aku bli. Lama dah aku bli... kalau biaq berhujan berpanas... udah lusuh le aku rasa. Korang bayangkan le.. udah lebih setahun tu menghuni rak buku aku... tapi.... ada tapinya... aku tak pernah baca pun. Betapa masa aku tak terurus rupanya... Biasanya aku nie jenis yg pantang dapat buku... klu blh jam2 tu jugak nak perabih baca. Tapi tu le... masa tak mengizinkan. Apa kata moh kita baca same2.. nak tak???

Inilah kisahnya...

Kota Kufah diterangi oleh sinar purnama. Semilir angin yang bertiup dari utara membawa hawa sejuk. Sebahagian rumah telah menutup pintu dan tingkapnya. Namun sisa sisa kehidupan kota Kufah masih terasa.

Di serambi masjid Kufah, seorang pemuda berdiri tegap menghadap kiblat. Kedua matanya memandang teduh ke tempat sujud. Bibirnya bergetar melantunkan ayat ayat suci Al' - Qur'an. Hati dan seluruh gelegak jiwanya menyatu dengan Tuhan, Pencipta alam semesta. Orang orang memanggilnya "Zahid" atau "Si Ahli Zuhud", kerana kezuhudannya meskipun ia masih muda. Dia dikenal masyarakat sebagai pemuda yang paling tampan dan paling mencintai masjid di kota Kufah pada masanya. Sebahagian besar waktunya ia habiskan di dalam masjid, untuk ibadah dan menuntut ilmu pada ulama terkemuka kota Kufah. Saat itu masjid adalah pusat peradaban, pusat pendidikan, pusat mengumpul maklumat dan pusat perhatian.

Pemuda itu terus leka dalam samudera ayat Ilahi. Setiap kali sampai pada ayat ayat azab, tubuh pemuda itu bergetar hebat. Air matanya mengalir deras. Neraka bagaikan menyala nyala di hadapannya. Namun jika is sampai pada ayat ayat ni'mat dan syurga, embun sejuk dari langit terasa bagai menyimbah sekujur tubuhnya. Ia merasakan kesejukan dan kebahagiaan. Ia bagai mencium aroma wangi para bidadari yang suci.

Tatkala sampai pada surah Asy Syams, ia menangis:

fa alhamaha fujuuraha wa taqwaaha.
qad aflaha man zakkaaha.

wa qad khoba man dassaaha....

(maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketaqwaan,
sesungguhnya, beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sungguh merugilah orang yang mengotorinya...)

Hatinya tertanya tanya. Apakah dia termasuk golongan yang mensucikan jiwanya? Ataukah golongan yang mengotori jiwanya? Dia termasuk golongan yang beruntung, ataukah yang merugi."

Ayat itu ia ulang berkali kali. Hatinya bergetar hebat. tubuhnya bergoncang. Akhirnya ia pengsan.

Sementara itu, dipinggir kota kelihatan sebuah rumah mewah bagai istana. Lampu lampu yang terang dari kejauhan nampak berkelip kelip bagai bintang gemerlapan. Rumah itu milik seorang saudagar kaya yang memiliki kebun kurma yang luas dan haiwan ternak yang tidak terhitung jumlahnya. Dalam salah satu kamarnya, kelihatan seorang gadis jelita sedang menari nari riang gembira. Wajahnya yang putih susu nampak kemerahan terkena sinar yang terpancar bagai tiga lentera yang menerangi ruangan itu. Kecantikannya sungguh mempesona. gadis itu terus menari sambil mendedangkan syair syair cinta :

in kuntu 'asyiqatul lail fa ka'si
musyriqun bi dhau'

wal hubb al wariq...

(jika aku pencinta malam maka
gelasku memancarkan cahayadan
cinta yang mekar...)


Gadis itu terus menari nari dengan riangnya. Hatinya berbunga bunga. Di ruang tengah, kedua orang tuanya, bibir tersenyum mendengar syair yang didendangkan puterinya. Sang ibu berkata : "Abu Afirah, puteri kita sudah semakin dewasa. Kau dengarkanlah baik baik syair syair yang ia dendangkan."

"Ya, itu syair syair cinta. Memang sudah saatnya dia menikah. Kebetulan siang tadi di pasar aku berjumpa dengan Abu Yssir. Dia melamar Afirah untuk puteranya, Yasir."

"Bagaimana, kau terima atau...?"

"Ya jelas terus saja aku terima. Dia kan masih kerabat sendiri dan kita banyak terhutang budi padanya. Dialah yang dulu menolong kita waktu kesusahan. Di samping itu Yasir itu gagah dan tampan.

"Tapi bukankah lebih baik kalau minta pendapat Afirah dulu?"

"Tidak perlu! Kita tidak ada pilihan kecuali menerima pinangan ayah Yasir. Pemuda yang paling padan untuk Afirah adalah Yasir."

"Tapi, engkau tentu tahu bahawa Yasir itu pemuda yang tidak baik."

"Ah, itu mudah. Nanti jika sudah beristerikan Afirah dia pasti juga akan bertaubat! Yang penting dia kaya-raya."

bersambung...

0 comments:

Post a Comment